Zespół Ferrari chcąc w sezonie 2010 podjąć walkę o szybkość obsługi swoich kierowców w boksach przeprojektował system mocowania kół.
Przypomnijmy, że w tym roku w F1 czas postoju za względu na zakaz tankowania będzie determinowany jedynie przez szybkość zmiany kół. Niedawno zespół Williamsa wyraził swoje przekonanie, że jego mechanicy są w stanie wykonać tę czynność w czasie krótszym niż 3 sekundy.Hiszpański El Pais twierdzi, że Ferrari podjęło wyzwanie i podczas przerwy zimowej pracowało nad nowym systemem mocowania kół. Inżynierowie Ferrari mieli przeprojektować na kształt stożka nakrętkę mocującą koło, tak aby ta lepiej pasowała do pistoletu pneumatycznego mechanika. Dodatkowo wprowadzono automatyczny system wyzwalania „zamknięcia”, co do tej pory było wykonywane przez mechanika ręcznie.
„Podczas zimy pracowaliśmy nad przyspieszeniem procesu postoju w boksach i zmiany kół” mówił projektant ekipy Nikolas Tombazis.
Zespół z Maranello podczas testów używa także znanego z poprzednich sezonów systemu świetlnego informowania kierowców o możliwości opuszczenia stanowiska serwisowego.
19.02.2010 09:12
0
no to teraz w boksach bedzie ciekawie..jeden maly blad i juz duza strata..nie tak jak w przypadku tankowania gdzie mieli duzo czasu na wymiane kol i tylko czasami zdarzylo sie wyrwac weza :)
19.02.2010 09:14
0
Sama zmiana kół nie zajmuje tak dużo czasu. Najwięcej czasu traci się na sam zjazd do pit lane .
19.02.2010 09:22
0
Czasami zdaża sie problem z odkręceniem koła i jak było tankowanie to strata wynosila pare sekund a teraz kilkanascie więc będzie ciekawie.
19.02.2010 09:27
0
2.marioblondi . i pewnie na szybkość obsługi w boksach ma wpływ wyjazd z niego
19.02.2010 09:32
0
Z pewnością w tym sezonie zrobi się ciekawie także w boksach. Po pierwsze zastanawiam się jaka jest granica czasu do jakiej można zejść podczas zmiany opon. Po drugie wiadomo, że mało czasu to potencjalnie więcej błędów, które mam nadzieję nie zaowocują odpadaniem kół na torze. Pamiętam jak w 2007 Alonso ciskał kaskiem o glebę wściekły na mechaników po tym jak odpadło mu koło. Swoją drogą jestem też ciekaw na czym niby polega wyższość światełek Ferrari nad klasycznym lizakiem.
19.02.2010 09:53
0
Niech zatrudnią Luigiego i jego wózeczek widłowy. Wszak to Włoch i wielki fan Ferrari. Ustalą czas zmiany kół w nanosekundach ;-) Kto widział "Auta" ten wie o co chodzi.
19.02.2010 10:05
0
ja nmogę zejść ze swoimi 4 kołami poniżej 10 minut, a oni chcą poniżej 3 sekund, no niezłe cacko
19.02.2010 10:22
0
Sama zmiana kół nie wyzwoli takich emocji jakie będą miały miejsce gdy kilku kierowców w jednym momencie opuszczać aleję serwisową, może dojść do wielu stłuczek.
19.02.2010 10:29
0
Nie ma za bardzo o co walczyć. Czas wymiany kół to ok 3s. Chyba, że wystąpią problemy. ........... Trzeba walczyć o to, żeby nie wystąpiły. 7. mpkaras.Jak byś miał narzędzia takie jak mają oni, to byś zszedł poniżej 5 min..:))
19.02.2010 10:35
0
W tamtym roku miałem w rękach koło bolidu miałem wrażenie ,że jest napełnione helem wszystkie cztery ważyły mniej niż jedna alu 15 samochodowa.
19.02.2010 10:38
0
zmiana(bo była taka możliwość) zaieła mi 29s wiec 3s według mnie kosmos.
19.02.2010 10:41
0
9@ no to chyba muszę zmienic wulkanizatora
19.02.2010 12:21
0
10. damiano261184 -trochę Cię poniosło chłopaku!Koło F1 wcale nie jest super lekkie!Waży porównywalnie co 15stka albo lepiej.W Marketach Auchan swojego czasu były koła F1 na reklamowych stojakach bridgestone i z kolesiami dżwigaliśmy je nie raz!Do tematu-3s!Szacun!
19.02.2010 13:42
0
Mam wrażenie że Ferrari się czegoś obawia - możliwe,że chodzi o zużycie opon.
19.02.2010 14:15
0
13. conrad30 Pogieło cie?? ja tez miaęłm w rekach opone razem z felga formuły 1 w pit lane parku bmw sauber 2 lata temu i tez miałem wrazenia ze jest ciezkie ale jak je podnniosłem to smiech normalnie nie wiem ile wazy nie chcem pisac bo mnie wysmiejecie. ale nie gadaj głupot ze nie sa supre lekkie bo takie sa !! Pozdro dla prawdziwych
19.02.2010 14:46
0
13. conrado30 podobnie jak romekf1 nie zgadzam się z tobą nie mogę znależć fotki bo bym Ci pokazał jak 4latek!!!!!!! dżwiga koło!!!!!!!! bolidu formuły 1 są super lekkie , czy np kempa007 mógłbyś podać tą wartość bo szukałem na f 1 . com,ale tam jest podane wszystko tylko nie waga .Dzięki z góry za odpowiedż .
19.02.2010 14:59
0
mac podaje ,że przednie kompletne waży 1,3kg.www. mclaren.com/in-depth/steering-wheel. php
19.02.2010 15:32
0
witam- też trzymałem koło f1 w pit lane parku BMW jest niesamowicie lekkie zważywszy że to nie była sama obręcz lecz pełne koło - mój 8 letni syn bez problemu podniósł je nad głowę i tak uwieczniłem go na zdjęciu. Po pokazaniu zdjęcia w pracy koledzy powiedzieli że to jakiś trik lub fotomontaż bo koło było prawie połową wielkości mojego syna- pozdrawiam
19.02.2010 15:35
0
2. marioblondi: I co z tego? Czas wjazdu i wyjazdu jest praktycznie taki sam w przypadku każdego kierowcy. A zysk 0,5 s może oznaczać jedną pozycje do przodu po pitstopie. Obecnie jest o co walczyć, bo wcześniej chodziło głownie o niepopełnienie błędu (tankowanie trwało dłużej niż zmiana opon). Pomijam takie przypadki jak wymiana przedniego skrzydła itp. A koła na pewno są tak lekkie, jak się tylko da by minimalizować masę nieresorowaną (unsprung mass). Biorąc pod uwagę dostępne materiały, technologie i budżety nie powinno być problemu żeby zejść z wagą do bardzo niskiego poziomu. Ciekawe czy inne teamy tez wykombinują coś podobnego do rozwiązania Ferrari.
19.02.2010 15:43
0
wymiana 1-go koła 0.5 sek. wymiana 2-go koła 0.5 sek. wymiana 3-go koła 0.5 sek. wymiana 4-go koła 0.5 sek. widok bolidu na cegłach bezcenny hehehehehehe ;)
19.02.2010 17:00
0
nie wymysla takie kola ktore beda sie same zmienialy.... w dodatku podczas jazdy :D
19.02.2010 19:18
0
Coś wkońcu źle sie zrobi i bolid wypierdyknie z toru na 300 km/h mówie wam!
19.02.2010 20:56
0
My na jednych gumach robimy po +50tys. to oni mogli by zrobić 300 km i nie było by po co do boksów zjeżdżać. Ewentualnie przy zmianie pogody. A przepisy o dwóch mieszankach są do bani. Zespoły powinny wybierać na jakiej mieszance i jak długo pojadą.
19.02.2010 23:25
0
cytat o kole z F1"Waży tylko 11 kg. Dla porównania opona 225/55 na 16-calowej alufeldze waży ponad 20!" koniec cytatu-źródło-gazetaolsztyńska.pl,art. o tytule "Robert Kubica na Warszawskim Bemowie"
19.02.2010 23:28
0
inny cytat"oraz koła (po ok. 10 kg sztuka)"koniec cytatu-źródło Interia.pl,art o tytule "waga ma znaczenie.
19.02.2010 23:29
0
dalej szukać?
19.02.2010 23:29
0
Przyszedłem dopiero do domu i znalazłem w 3 min.
19.02.2010 23:32
0
pewnie że jest lekkie biorąc pod uwagę szerokość gumy,ale opowieści z kapeluszao wadze koła 1,3kg to śmiech na sali panowie!
19.02.2010 23:44
0
17. damiano261184 steering-wheel TO KIEROWNICA!
19.02.2010 23:44
0
NIE PRZEDNIE KOŁO:)
20.02.2010 15:25
0
A L E W S T Y D ! ! !
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się